6 tips om de beste medewerkers te vinden én te behouden

Recent verscheen in het nieuws dat de arbeidsmarkt krapper is dan ooit te voren. Goed nieuws voor de medewerker, minder goed nieuws voor de werkgevers. Maar dat hoeft het juist helemaal niet te zijn. Benut de krapte op de arbeidsmarkt door de volgende tips!

Maar liefst 71% van de organisaties in Nederland heeft moeite met medewerkers vinden, zo blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingonderzoek van Integron. Niet zo gek, want de vraag naar nieuwe medewerkers is sinds het begin van de crisis niet zó hoog geweest. Dus hoe kun je wel het verschil maken en mensen binnenhalen? Met die vraag worstelen veel organisaties. Medewerkers verwachten van alles van organisaties. Dus het is soms moeilijk om in te schatten wat ze nu het meest waarderen. Is dat een goed salaris? Een leuk team? De mogelijkheid tot ontwikkeling? Het antwoord is op alledrie waarschijnlijk: ja. Maar toch is er een aantal voorwaarden die er voor medewerkers ver bovenuit springt. Voldoe je aan die verwachtingen, dan heb je een grote kans dat je medewerkers niet alleen bij je willen komen werken, maar ook bij je willen blijven.

Integron heeft daarom voor het tiende jaar onderzoek gedaan naar de medewerkerbeleving in organisaties. Waar scoren Nederlandse werkgevers goed op en waar kan het beter? Want met de onderdelen waar nog winst te behalen is kun je als organisatie aan de slag. Zo zorg je dat jouw organisatie goed te boek staat onder nieuwe en bestaande medewerkers. Juist op deze onderdelen kan je als werkgever het verschil maken:

1. Heb de basis op orde
Niets nieuws onder de zon, maar nog steeds van cruciaal belang. Zijn de kernverwachtingen bij een organisatie op orde, dan zijn mensen tevredener, zijn ze geneigd om langer bij je te blijven én bevelen ze je ook nog eens aan bij anderen. Wat die basis dan is? Tevredenheid over de direct leidinggevende, het managementteam en de arbeidsvoorwaarden. Goed om te weten: gemiddeld geven medewerkers in Nederland hun organisatie een 7. Steek je er met kop en schouders bovenuit en ben je dus een topperformer, dan geven medewerkers de organisatie een 8,5. En dát zijn dus de organisaties waar mensen graag willen blijven.

2. Loyale medewerkers zorgen voor loyale klanten
Weet jij hoe het zit met de beleving van zowel je medewerker als je klant? De eNPS en NPS zijn namelijk nauw met elkaar verbonden . Wanneer je de medewerkerbeleving als KPI hebt, dan kun je deze volgen en vervolgens ook sturen. Je weet op deze manier precies waar de knelpunten zitten in je organisatie en waar het goed gaat. Bovendien weet je hiermee ook hoeveel promoters je in je organisatie hebt en hoe je ze nog enthousiaster kunt maken. Want: als zij enthousiast zijn, zullen ze zich ook tegenover anderen enthousiast uitspreken over hun werkgever. En zo haal je weer nieuwe mensen binnen!

3. Wees transparant
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat er nog een uitdaging ligt voor werkgevers om de koppeling te maken tussen zaken die het werk direct raken en de verwachting die de medewerkers richting de organisatie hebben. En die verwachtingen kan je bijsturen door goed te communiceren. Dit is ook waar voor organisaties nog veel te winnen is, met name op het gebied van zaken die verder afstaan van het directe werk. Zo bleek uit het onderzoek dat de gemiddelde tevredenheid over de OR en het managementteam het laagst zijn – respectievelijk een 6,6 en een 6,3. Communicatie en transparantie spelen daarin een essentiële rol.

4. Benut het medewerkerpotentieel
Iedere medewerker in je organisatie heeft potentieel. Als organisatie wil je toch niets liever dan dat zij deze benutten? Goed voor de medewerker én goed voor de organisatie, tenslotte. Hetzelfde geldt voor nieuwe medewerkers: je wil ze de kans bieden om het beste uit zichzelf te halen. Als organisatie heb je dan namelijk een streepje voor. Toch geeft maar een magere 12% van de medewerkers aan dat ze dankzij hun werkgever het beste uit zichzelf kunnen halen. Zonde. Ook dit heeft sterk te maken met de verwachtingen van de medewerker: waar is behoefte aan? Wat hebben mijn medewerkers nodig en welke rol heb ik hierin als werkgever?

5. Bied zekerheid
In een tijd waarin flexibel werken de norm lijkt te zijn, klinkt dit misschien tegenstrijdig. Maar uit het onderzoek van Integron blijkt toch echt dat de allerbelangrijkste drijfveer voor medewerkers om zich in te zetten zekerheid is. Mensen hebben nu eenmaal graag een houvast, dus zorg dat je je medewerkers zekerheid biedt. Dit zorgt er ook voor dat potentiele medewerkers graag voor je komen werken.

6. Stuur op werkgeluk!
Op nummer 2 en 3 van wat medewerkers het belangrijkste op werk vinden, staan respectievelijk leuk werk en een goede werk-privébalans. De meeste mensen zitten tenslotte het grootste deel van hun week op hun werk. Maak van werk daarom iets leuks! Leuke collega’s, een goede sfeer, misschien een tafelvoetbaltafel of een kneitergoede vrijdagmiddagborrel – het draagt allemaal bij aan het werkplezier. De beleefde werkdruk is bij organisaties waar de sfeer goed is namelijk een stuk lager. En we weten het allemaal: gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten, en dat zorgt voor een gelukkige en gezonde organisatie.

Met deze 6 tips in het achterhoofd ben je onderscheidend en kun je juist gebruik maken van de krapte op de arbeidsmarkt. Een kleine wake-up call echter: uit het onderzoek bleek ook dat de werkdruk in Nederland voor het derde jaar op rij is gestegen: van 31% in 2016 naar 34% in 2018. Bovendien ziet maar liefst 36% van de medewerkers het aantal burn-outs binnen de eigen organisatie toenemen. Oppassen geblazen dus!

Zie voor het hele artikel: https://hrcommunity.nl/2018/08/27/6-tips-om-de-beste-medewerkers-te-vinden-en-te-behouden/

Sponsors

Log in