Communities mean business in 2018

We zijn weer terug bij het begin. Het begin van een nieuw jaar, maar ook het begin van een nieuw tijdperk. En in 2018 gaan communities een grotere rol spelen dan ooit te voren. En daarbij staat samenwerking en kennisdeling centraal. Maar hoe werkt zo’n community anno 2018 nu in de praktijk?

Ooit leefde ieder mens binnen een eigen omsloten community. Jaagden, verbouwden, leerden en leefden met elkaar, en gedroegen zich naar de ongeschreven regels die er golden. Nu wordt steeds duidelijker dat zo’n community ook de basis is voor succes bij bedrijven. Het jagen en verbouwen noemen we nu werk. De muurtjes (soms letterlijk) en procedures waarbinnen generaties lang is gewerkt vervagen, waarbij het nu gaat over betrokkenheid, vertrouwen, transparantie, change, sociaal leren en visie.

Betrokkenheid
Met de huidige 'war for talent' is het zeer belangrijk een manier te vinden om talent te kunnen aantrekken, binden en boeien. Een hoog personeelsverloop kost enorm veel geld en het spreekt voor zich dat het ook niet ten gunste komt van de gemiddelde productiviteit. Voor 2018 staan thema’s als employee engagement (betrokkenheid) en employer branding dan ook in veel van de top x lijstjes met HR thema’s voor 2018.

'Highly engaged business units achieve a 10% increase in customer metrics and a 20% increase in sales.' - 'An engaged culture improves performance, not the other way around.'

Muurtjes
De muurtjes vervagen en dat is maar goed ook. Flexwerken en kantoortuinen zijn niets nieuws meer. Veel hotels, restaurants en koffietenten zitten vol met mensen achter laptops, en steeds vaker zie je dat klanten ook welkom zijn om gebruik te maken van het kantoor van een toeleverancier. Zo heeft iedereen tegenwoordig beschikking over verschillende werkplekken voor de dag. Ook muurtjes tussen ketenpartners vervagen en daarmee ontstaat de drang tot samenwerking. Kijk maar eens naar de textielbranche die al jaren wordt aangesproken op verantwoordelijkheid in de gehele keten.

Het hele artikel lezen? Klik hier! 

Sponsors

Log in