3 tips om meer opdrachten te krijgen als trainer

Het trainersvak is volop in beweging. Organisaties zijn namelijk niet langer op zoek naar alleen een training, maar willen blijvende gedragsverandering. Ze zoeken daarom vaak eerder een veranderaar dan een klassieke trainer. Dit heeft natuurlijk impact op de trainingen die je verzorgt, maar ook op de manier waarop je jezelf richting opdrachtgevers presenteert. Hoe zorg jij ervoor dat je de opdracht krijgt?

 

Stefan Op de Woerd spreekt dagelijks met trainers over gedragsverandering en helpt hen om succesvolle acquisitie- en adviesgesprekken te voeren. Hij deelt hier zijn beste tips.

Tip 1: Positioneer jezelf als gedragsveranderaar
Een opdrachtgever huurt jou niet in om een training te verzorgen, maar om zijn probleem op te lossen. De reden dat hij om een training vraagt, is omdat er iets moet veranderen in het gedrag van zijn medewerkers.

Veel opdrachtgevers weten daarbij ook wel dat een training niet voldoende is, maar ze weten niet wat er dan wel nodig is. Dit is precies het moment waarop jij kunt laten zien dat je snapt hoe gedragsverandering werkt. Plots gaat het gesprek niet meer over de inhoud van je training, maar over wat er nodig is om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen bij mensen.

Misschien voel je je nog niet helemaal comfortabel om dit gesprek aan te gaan. Verdiep je dan eens in de 6 principes van succesvolle gedragsverandering. Deze zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek van gerenommeerde wetenschappers zoals Roy Baumeister en BJ Fogg. Door je te positioneren als expert op het gebied van gedragsverandering voeg je ineens heel veel waarde toe in (acquisitie)gesprekken. Dat is een heel andere uitgangspositie!

Het is natuurlijk mooi dat je het onderwerp van het gesprek verschuift van de training naar de gewenste gedragsverandering. Dat vraagt echter wel om een geloofwaardige oplossing voor gedragsverandering. Hoe doe je dat?

De andere 2 tips lezen? Klik hier. 

Sponsors

Log in