Medewerker wil vaker feedback, maar vraagt het nog te weinig

Medewerkers, en met name millennials hebben veelal behoefte aan continue feedback; ze willen weten hoe ze het doen en wat ze kunnen verbeteren. De traditionele beoordelingsgesprekken zijn vaak niet voldoende om te voldoen aan de ontwikkelingsbehoefte van werknemers.

Een keer per jaar een gesprek waarin word gereflecteerd op je ontwikkeling van het afgelopen jaar en meteen doelstellingen zetten voor het komende jaar, dat kan niet meer in deze tijd waarin continue groei en veranderingen normaal zijn. Continue feedback past meer bij de huidige manier van werken. Echter wordt er nog lang niet in iedere organisatie continu feedback gegeven en gevraagd.

Waarom wordt er niet voldaan aan de behoefte naar feedback?
Er wordt te weinig feedback gevraagd en daarom ook te weinig gegeven. Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom continue feedback bij organisaties soms moeilijk van de grond komt. Ten eerste is feedback vragen voor veel mensen spannend en is de drempel om naar een collega, klant of leidinggevende te lopen om feedback te vragen vrij hoog. Er heerst binnen veel organisaties nog geen sterke feedbackcultuur, terwijl dit een belangrijke voorwaarde is voor continue feedback. Daarnaast schiet feedback vragen er vaak bij in, simpelweg omdat het vragen ervan vergeten wordt, omdat het meerdere keren wordt uitgesteld of omdat het te druk is. Wat hierbij kan helpen is om het vragen van feedback in een proces te gieten. Dit kan in bestaande processen (zoals bij agile werken waarin het al heel gebruikelijk is) of dit kan via een nieuw proces. Het wordt dan makkelijker om een feedbackmoment in te plannen. Maak gebruik van een feedbacktool, waarmee de drempel om feedback te vragen aanzienlijk lager ligt. Het is dan ook makkelijker om naar aanleiding van feedback die online ontvangen is vervolgens offline in gesprek te gaan. Zo krijgen je face-to-face gesprekken meer diepgang, meer duidelijkheid en is het leerproces groter. Dit alles helpt om een feedbackcultuur te creëren binnen de organisatie, waarbij het normaal is om feedback te vragen en waarbij het doel hiervan is om het beste uit jezelf en de organisatie te halen.

 

Het hele artikel lezen? Klik hier. 

Sponsors

Log in