Feedback is een cadeautje

In een niet nader te noemen eetcafé zit ik een doodgeslagen biertje en half warme pizza Hawaii met champignons weg te werken. Ik wilde zonder champignons. Een vriendelijke serveerster vraagt of het smaakt terwijl ze langs loopt. Ik zeg: ‘Ja hoor’. ‘Fijn, nog een biertje?’ vraagt ze wijzend naar mijn laatste twee slokken. ‘Ja lekker’, antwoord ik zonder haar aan te kijken. Bij het afrekenen geef ik dan geen fooi, zonder toelichting, om m’n punt te maken. Lafbek.

Veel mensen hebben niet het lef om te zeggen wat ze echt vinden, en dat is doodzonde om de volgende redenen:

1. Feedback = beter werk. Als niemand je vertelt dat je werk ondermaats is, kun je het ook niet verbeteren.
2. Feedback = waardering. Je schat iemand op waarde als je ook moeilijke dingen durft te zeggen. Je neemt iemand serieus. 3. Eerlijk zijn betekent ook zeggen wat goed gaat. Daarbij is een compliment veel meer waard wanneer je ook af en toe scherpe kritiek krijgt.
4. Feedback = groei en perspectief. Als je niet weet waar je aan moet werken, ga je niet vooruit komen. Stilstaan is voor niemand leuk en je goede mensen zullen dan vertrekken. Als je weet waar je nog aan moet werken, werkt dat motiverend en schept dat perspectief.
5. Feedback = relatie. We maken feedback vaak groot. Feedback kan klein. ‘Ik vind het irritant dat je niet voorbereid bent voor de meeting, want dit kost iedereen nu meer tijd’. Spaar het niet op, zeg gewoon eerlijk tegen elkaar wat je stoort. Dit staat volledig los van hiërarchie.
6. Feedback = waar HR begint. Functioneren, beoordelen, promoties, salarisgesprekken en recruitment hebben allemaal te maken met feedback. Feedback is de basis en je komt in de knoei als dit niet op orde is.

 

De bijpassende HR tips lezen? Klik hier! 

Sponsors

Log in