Roadmap: van leren naar presteren

Organisaties investeren in de ontwikkeling van medewerkers vanuit de overtuiging dat dit de resultaten ten goede komt. Toch leidt deze investering vaak niet tot de gewenste prestatieverbetering. Hoe komt dat? En wat kun je daar als trainer of L&D-professional aan doen?

Rick de Rijk (Gooiconsult) en Stefan Op de Woerd (Perflectie) stippelen de roadmap uit waarmee je het rendement op leren vergroot.

De gouden vraag
Pas als je als organisatie weet wat je wilt bereiken en het duidelijk is waar medewerkers nu staan, kun je de ontwikkelbehoefte identificeren.

Als leren ten dienste staat van presteren, zul je als organisatie scherp moeten hebben welke prestaties je eigenlijk nastreeft. Het begint dan ook met het scherp verwoorden van de doelen en het gedrag dat nodig is om dit te realiseren. Vervolgens zou elke manager zijn medewerkers de volgende vraag ‘moeten’ stellen:

Wat heb Jij Nu Nodig om je doelen te halen?

Met de nadruk op jij (dus niet: we gaan allemaal naar die training), nu (is dit het juiste moment) en nodig (dus niet: lijkt me leuk, handig of interessant). Dit is op zich natuurlijk niets nieuws, hiervoor zijn de HR-cyclus en het POP-gesprek tenslotte ooit uitgevonden. Prima instrumenten, die helaas in de meeste organisaties zijn verworden tot een invuloefening. Lees: weerstand.

Van weerstand naar leerstand
Organisaties kunnen het ook anders aanpakken. De oplossing zit hem (zoals eigenlijk altijd) dan ook niet in het systeem, maar in de mindset van de mensen. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers in de leerstand komen? Daarvoor zijn 3 dingen nodig:

1. Daag medewerkers uit (stretch assignments).
2. Creëer een veilige omgeving waarin fouten maken mag (waardeer leren).
3. Prikkel medewerkers om continu te leren (reflectie & feedback).

 

Het hele artikel lezen? Klik hier. 

Sponsors

Log in