Vertrouwen in de toekomst

Vorige week werd het nieuwe regeerakkoord gelanceerd met als titel Vertrouwen in de toekomst. Of dit een bezweringsformule of een belofte is aan de normale Nederlander is niet duidelijk, zeker is dat je vertrouwen niet af kunt dwingen. Jitze Reeder, leiderschapsexpert bij Lagerweij, over vertrouwen in de toekomst als bindmiddel tussen leiders en volgers.

Op LinkedIn stelde ik deze vraag:

Iedereen heeft wel zo’n leraar. Die op een beslissend moment iets heeft gezegd of gedaan dat je nu nog bij je draagt. Maar heb je ook zo’n leider? Was er een manager waarvan je denkt; daar heb ik veel aan te danken. Weet je het moment nog en waarom was het belangrijk voor je?

Ik heb hier veel mooie reacties op gehad, van nothing good ever happens after midnight tot joy de vivre, joy de job. De rode draad was echter vertrouwen. Leiders die op een bepalend moment iemand het vertrouwen gaven een functie aan te kunnen of een project tot een goed einde te brengen. Dat moment waarop men van een leidinggevende te horen kreeg: jij kunt het. Die zag wat je zelf nog niet zag, die wat vertrouwen aanvulde waar het zelfvertrouwen nog niet genoeg was. Dat vertrouwen is de verbinding tussen leiders en volgers. Je kunt het onmogelijk opleggen. Maar kun je het creëren?

Trust issues
Eerst, wat is vertrouwen eigenlijk? Vertrouwen is onzekerheid. Of om kunnen gaan met onzekerheid. We zijn er nog niet van overtuigd dat het zo zal zijn en hebben onvolledige informatie. Je weet niet of iemand een project kan leiden of al klaar is voor die functie, maar je denkt van wel.

Of je iemand vertrouwt, bepaal je al in de eerste seconden. In een donker steegje weet je in een oogwenk; wel pluis of niet pluis. Daarna gaan we verder toetsen of iemand te vertrouwen is. In een werkomgeving gaat het dan vaak om het onderzoeken van overeenkomsten. Bijvoorbeeld dezelfde ideeën of persoonskenmerken. Vervolgens is de vraag, willen we ook een beetje hetzelfde? Dan onderzoek je de gezamenlijke doelen.

De kern van het vertrouwen tussen een leider en een volger is vertrouwen in een gezamenlijke toekomst. Gaat dit voor ons allebei wat opleveren? Dat begint onderaan de Maslow-piramide. Volgers vertrouwen erop dat in de toekomst de hypotheek betaald kan worden, persoonlijke ambities waargemaakt worden of dat het werk leuk en inspirerend is. De leider heeft vertrouwen nodig dat zij of hij gevolgd wordt richting die doelen.

Vertrouwen is de sleutel
Vertrouwen is key voor organisaties die snel willen reageren op de ontwikkelingen in de markt en de maatschappij, schrijft Cofey in zijn boek Speed of Trust. Controlemechanismen vertragen en slaan initiatief neer. En het levert niet alleen extern veel op, ook intern. Paul Zak schrijft in de Harvard Business Review van januari: ‘Een cultuur van vertrouwen zorgt ervoor dat mensen productiever zijn, meer energie hebben, beter samen werken en langer bij hun werkgever blijven. Ze ervaren minder stress, zijn gelukkiger en leveren daardoor betere prestaties.’

 

Het hele artikel lezen? Klik hier!

Sponsors

Log in