8 trends op de arbeidsmarkt in 2018

De arbeidsmarkt in het ene jaar kan totaal verschillen van het jaar daarop. Om bij te blijven moet je niet alleen met de veranderingen meegaan, maar er óók op anticiperen. Daarom heeft Integron de trends voor de arbeidsmarkt in 2018 gesignaleerd. Welke zijn dit? En hoe kunnen we daarop inspelen?

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken? Integron heeft onderzoek gedaan naar de werkbeleving in Nederland, uit het rapport constateerden zij 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018.

1. Meten is weten
HR loopt er helaas nog wat mee achter, maar het wordt hoog tijd om de noodzaak van HR analytics en big data in te gaan zien. Niet alleen kan HR hiermee inzicht krijgen in posten zoals ziekteverzuim, verloop en andere hoge kosten, maar werkt het bovendien ondersteunend. Niet langer hoeft HR zich alleen te baseren op het onderbuikgevoel, maar kan het deze gevoelens ondersteunen en verifiëren met de juiste data. Hoe vertaalt dat zich naar de arbeidsmarkt? Door de juiste data te hebben en daarmee verbanden te leggen, kun je voorspellen wanneer je bijvoorbeeld meer of minder mensen nodig gaat hebben, op welke posities, hoe lang mensen op een afdeling blijven, et cetera. Zo kun je niet alleen inspelen op wat er nodig is, maar ook de behoefte vóór zijn.

2. Vaste flex?
Het is een dilemma: wel of niet een grote flexschil? De ideale organisatie heeft een mix van beide, want dan kan je inspringen op de snel veranderende markt. Het antwoord is nog niet gevonden, maar er zijn een aantal alternatieven op de arbeidsmarkt die inspelen op de groeiende behoefte aan flexibiliteit, zoals Temper. Toch zal de zoektocht naar de perfecte balans tussen vast en flex in 2018 zich voortzetten. Het belangrijkste thema is hierbij betrokkenheid. Zowel vaste als flexibele medewerkers vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie. Of ze er nu al 30 jaar werken of op tijdelijke projectbasis.

3. Een sterk merk
Hoe sta jij bekend in de markt? Als fantastische werkgever waar iedereen voor wil merken of het tegenovergestelde? Behoor jij tot de Coolblue’s van deze wereld of staat je organisatie bekend als net zo’n ramp als de hofhouding van Donald Trump? Je employability brand is belangrijker dan ooit te voren. Richt je als bedrijf op waar jij goed in bent. Een sterke missie? Breng hem naar buiten! Bezig met duurzame inzetbaarheid? Laat het de wereld weten! Probeer niet alles aan te pakken, maar zet een sterk merk neer door te doen waar je goed in bent, en het dan nog eens extra te benadrukken. Verwerf dit in je vacatureteksten en al je uitingen naar buiten. Kortom; HR en marketing kunnen elkaar goed versterken. Het wordt in 2018 dan ook tijd dat deze twee afdelingen multidisciplinair gaan samenwerken.

4. Vergeet je huidige werknemers niet!
Tegenwoordig kijkt iedereen constant om zich heen. Linkedin is één grote banenmarkt en het wordt steeds makkelijker om snel met elkaar te netwerken. Niet zo gek dus dat medewerkers sneller van baan wisselen, en hun ogen openhouden voor een andere baan. Bij de gemiddelde organisatie verkiest een groot deel (38%) van de medewerkers om buiten de organisatie een baan aan te nemen, wanneer er een baan wordt aangeboden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Zo’n 23% zou maar bij de eigen organisatie blijven. We zien dat er vaak een sterke correlatie is met de medewerkersbeleving. Wanneer deze niet goed is, dan zal de werknemer er sneller voor kiezen om zijn heil elders te zoeken. En het zijn juist de organisaties waar de medewerkersbeleving het hoogst is, en het bedrijf een zogenaamde top perfomer is (een organisatie waarbij de werknemers aangeven dat hun potentieel benut en ontwikkeld kan en mag worden) waar mensen liever kiezen om te blijven dan te vertrekken onder deze omstandigheden. Zorg dus dat naast het aantrekken van mensen, het behouden van mensen ook hoog op de lijst staat


De laatste 4 tips ook lezen? Klik hier! 

Sponsors

Log in