4 tips voor je werknemers om hun productiviteit te verhogen

Bijna iedereen is wel eens minder productiviteit dan hij of zij zou willen zijn. Niet goed geslapen, een hectisch schema; het kan aan van alles liggen. Hoe fijn zou het zijn als dit beperkt kon worden? Met een paar makkelijke aanpassingen kom je al een heel eind.

Geen onderbrekingen
Uit onderzoek van Cary Stothart van Florida State University blijkt dat zelfs een notificatie je aandacht voor een moeilijke taak al flink ondermijnt. De aandacht moet over meerdere activiteiten verdeeld worden. Hiermee gaat ook je productiviteit achteruit. Ook al wordt het berichtje niet gecheckt, je bent toch afgeleid en het zal weer een tijd duren voordat de focus terug is.

Natuurlijk is het niet mogelijk om de hele dag te werken zonder onderbroken te worden. Probeer echter onderbrekingen zoveel mogelijk te vermijden. Ben je met een moeilijke taak bezig? Zet voor een uurtje de telefoon en mail uit. En zeg tegen je collega’s dat ze je even niet mogen storen.

Organiseren, organiseren, organiseren
Sommigen beweren dat een rommelig bureau voor creativiteit zorgt. Het zorgt echter ook voor rommel in je hoofd. En dat is niet goed voor de productiviteit. Bovendien verlies je alleen al onnodig tijd aan het zoeken naar aantekeningen, rapporteren en dergelijken.

Ruim dus je bureau goed op en maak je agenda overzichtelijk. Je werkomgeving organiseren zorgt namelijk weer voor ruimte in je hoofd. Dat betekent dus minder afleiding en dat komt ten goede van de productiviteit.

 

De laatste twee tips lezen? Klik hier. 

Sponsors

Log in