Hoe Simon Sinek en zijn 'Golden Circles' de HR-wereld in het ootje nam

Simon Sinek is momenteel de onbetwiste leider van het Gilde der Goeroes. Zijn beroemde TEDx-filmpje ‘How great leaders inspire action’ is miljoenen keren bekeken op Youtube. Ook onder HR-professionals is zijn theorie populair: de cirkels zijn een inspiratiebron voor menig gesprek over medewerker en organisatie. Volgens Richard Engelfriet, auteur van het boek De Succesillusie, is er voor het verhaal van Sinek echter geen enkel bewijs. De ‘Golden Circles’ zijn een managementmythe.

De theorie: Always start with why

Mocht je het gemist hebben, de theorie van Sinek is als volgt. De meeste organisaties denken de ‘verkeerde’ kant op. Ze vertellen hun klanten wat ze doen (‘wij verkopen computers’), vervolgens hoe ze dat doen (‘met geweldige service en garantie’) en misschien ook nog waarom (‘wij willen dat je leven geweldig wordt’). Succesvolle organisaties doen dat precies in de omgekeerde volgorde. Die beginnen juist met het waarom (‘wij dagen de gevestigde orde uit’), praten vervolgens over hun ‘hoe’ (‘dat doen wij op een innovatieve manier’) en dan pas hun wat (‘wij maken computers’). Simon Sinek noemt dit de Golden Circle. Wil je succes, werk dan met de Golden Circle!

Het idee van Sinek slaat aan. Er gaat geen congres voorbij zonder dat het TEDx-filmpje voorbij komt. De Golden Circle staat in de PowerPoint van iedere zichzelf respecterende consultant en waar je vroeger druk bezig was met je mission statement, mag je nu tijdens de heidag lekker aan de slag met de why van je organisatie. Ook onder HR-professionals zijn er veel fans te vinden van het gedachtegoed van Sinek.

Loop rustig in je blootje, maar verwacht er geen wonderen van

Nudisten vinden het heerlijk om in hun blootje rond te lopen. Ik moet echter de eerste nudist nog tegenkomen die je vertelt dat blootlopen je tot een succesvolle ondernemer maakt. En zo is het ook met Sinek: misschien dat je het heerlijk vindt om met een kop kamillethee een middag met je mensen te babbelen over het ‘waarom’ van je organisatie. Daar is niets mis mee. De belofte dat je organisatie er meer succes mee gaat bereiken, is echter volstrekt onbewezen.

Simon Sinek biedt niet meer dan een leuke bezigheidstherapie voor bedrijven met teveel tijd, net zoals bedrijven vroeger uren konden bomen over mission statements, visies en missies. Die sessies eindigen altijd met van die vage kreten als ‘wij zijn een excellente organisatie die naast de klant staat en op pro-actieve manier synergetische win-winsituaties bereikt voor een scherpe prijs’. Mocht je inmiddels ook genoeg hebben van al die flauwekul, dan is een middag paintballen waarschijnlijk een betere optie. Let in dat geval wel even goed op welke kleding je aantrekt.

 

Het hele artikel lezen? Dat kan hier

Sponsors

Log in