Waarom moeten medewerkers tegenwoordig (Learning) Agile zijn?

Medewerkers moeten tegenwoordig steeds meer ‘agile’ gaan werken en vooral ook ‘agile’ zijn. Los van de discussie of dat daadwerkelijk ook zo (nodig) is, blijft het een feit dat organisaties op zoek zijn naar medewerkers met hoge scores op een agility-meting. Maar wat maakt iemand agile? Wat doen zij anders? En waarom wil je zulke mensen überhaupt in je organisatie?

Om te beginnen de vraag: wat is learning agility precies? Zoals helder omschreven in het artikel “The potential of Learning Agility – Research Paper” van Haring, Shankar en Hofkes (2016), gaat het om het vermogen om in nieuwe omstandigheden enerzijds snel nieuw, effectief gedrag aan te leren en anderzijds om een situatie vanuit verschillende invalshoeken te kunnen benaderen. Mensen met een hoge learning agility hebben dus het vermogen om snel nieuw gedrag aan te leren waarmee ze effectief kunnen zijn. Daarnaast kunnen ze schakelen van invalshoek, om zo tot betere oplossingen te kunnen komen. Zij hebben een bepaalde nieuwsgierigheid naar nieuwe ervaringen, weten snel hun weg te vinden in onbekende situaties en gaan in relatief hogere mate op zoek naar feedback en mogelijkheden om het eigen functioneren te verbeteren.

Hoe belangrijk is agile zijn?
Natuurlijk is het zo dat geen enkele functie of rol binnen de organisatie constant verandert. Je hoeft niet elke dag steeds weer nieuwe dingen te leren. Ook verandert de organisatiecultuur en mores op de werkvloer niet dagelijks. Dus hoe belangrijk kan agility zijn? We zien op de arbeidsmarkt een aantal dingen gebeuren: om te beginnen nemen banen in de productie af. Dit zijn van oudsher de banen die uitgaan van bepaalde, herhaaldelijke handelingen. Daarnaast zien we een verschuiving van functieomschrijvingen voor medewerkers naar rollen binnen de organisatie. Dit om aan te sluiten bij de wens van organisaties om met kleinere (agile)teams snel mee te kunnen buigen met de veranderende vraag van de markt. Tot slot zien we de snelheid toenemen waarmee organisaties aanpassingen doen aan hun core business. Dit alles leidt ertoe dat er van medewerkers wordt verwacht dat ze zich een breder palet van werkzaamheden eigen kunnen maken. Ze moeten openstaan voor meer veranderingen in hun functie. Bovendien is het belangrijk dat ze niet bij elke verandering in de weerstand schieten en in staat zijn om in een veranderde werksituatie snel hun eigen toegevoegde waarde te identificeren. Tot slot is het wenselijk dat ze ook kunnen aangeven wat ze nog nodig hebben om te komen tot de gewenste performance.

Groot aanpassingsvermogen
Werken met learning agile-mensen, betekent voor organisaties dat ze hun producten en diensten sneller kunnen aanpassen aan de veranderende wensen van de klant. Ze kunnen direct en vol vertrouwen naar de klant inspringen op diens wensen. Ze kunnen bij onverhoopte krimp én bij groei snel toewerken naar een efficiënte bezetting. Op de werkvloer zie je het tot uiting komen bij mensen die focus hebben op hun eigen ontwikkeling en daarbij op zoek zijn naar feedback. Ze proberen te leren van hun fouten en helpen elkaar beter te presteren. Ze zorgen voor duidelijke doelstellingen en wijzigen hun koers wanneer ze deze dreigen niet te halen. Geen wonder dus dat bedrijven op zoek zijn naar deze mensen.

Lees het originele artikel hier: http://www.hrzone.nl/talentmanagement/talentmanagement-artikelen/entry/waarom-moeten-medewerkers-tegenwoordig-learning-agile-zijn

Sponsors

Log in