Iedereen die het wel eens geprobeerd heeft weet dat een personal brand bouwen en onderhouden niet 1-2-3 is gedaan. Er is helaas geen simpel stappenplan, maar er is wél een beproefde manier om door deze worsteling met jezelf te komen. Belangrijkste les? Zoals Hulk Hogan al zei: worstelen doe je niet in je eentje.

Jouw brand is wel personal, maar niet van jou. Zoals elk succesvol merk moet het gaan werken als een levend organisme.

Mensen gaan er online en offline mee aan de haal, zien er hun eigen dingen in en leven er op een manier mee die je nooit had kunnen bedenken. Uitgesproken voorbeelden hiervan zijn platformmerken zoals Facebook en Snapchat, maar ook bij een brand als Apple of Nike zien we hoe gebruikers het zich toe-eigenen. Deze merken zetten er bewust op in dat de doelgroep het merk mede tot leven brengt. Dat geldt ook voor de personal brand van de moderne leider: volgers en stakeholders vormen en laden het merk. Een collega vertelt enthousiast over je aanpak op een netwerkevent, een klant bezingt je creativiteit of de directie spreekt lovende woorden over je rechte rug; dat bepaalt mede jouw merk.

Een merk bouw je niet alleen
Ik kom vaak bij organisaties die al jaren bezig zijn met een visiedocument. Zo'n stuk blijft maar op papier in de organisatie rondgaan, zonder dat er een concrete stap wordt genomen, laat staan dat het naar buiten wordt gecommuniceerd. Dit geldt ook voor veel personal brands: het blijft hangen in een eenmalige workshop, wordt een papieren tijger, maar komt niet tot leven.

Wat is nodig om dit patroon te doorbreken? Er moet samen worden geworsteld! Volgens mij kun je je omgeving hierbij op drie manieren goed inzetten.

  • Je wil een extern oog: iemand die besliskracht vrijmaakt, die de schroom doorbreekt, die 'dwingt' beslissingen te nemen en je daar ook op aanspreekt.
  • Je omgeving voorziet je van feedback: organisaties gebruiken tools als marktonderzoeken, klantpanels, tevredenheidsonderzoeken, etc.; voor je personal branding geldt in een vereenvoudigde vorm hetzelfde.
  • Kies een cheerleader: in een bedrijf zijn dat je in- en externe ambassadeurs. Voor personal branding geldt dat je op zoek gaat naar mensen die enthousiast over je zijn en je helpen je sterke kanten uit te vergroten en vervolgens je merk uitdragen.

Stap 1: Zelfonderzoek
Stap 2: Ambitie formuleren
Stap 3: Doelgroepenonderzoek
Stap 4: Ontwerp je merk
Stap 5: Manage je personal brand

Een uitgebreide toelichting op deze stappen is te vinden in het originele artikel: http://www.hrzone.nl/leiderschap/leiderschap-artikelen/entry/personal-branding-5-niet-eenvoudige-stappen

Sponsors

Log in